perjantai
14.6.2013
Nyt tulee taas
mietintöjä koulumaailmasta Ugandassa. Syynä on se, että olin uudestaan
flunssassa, joten en ole viimeiseen kahteen viikkoon tehnyt mitään muuta kuin
ollut töissä tai kotona potemassa. Mitään muuta kerrottavaa ei siis ole… Aivan
käsittämätöntä, että ekoista viidestä viikosta olin kaksi sairaana. Ne ei
koulussakaan voinut uskoa silmiään, kun olin entisestä selvittyäni heti uuden
taudin kourissa. Mutta syytän kahta asiaa: pölyä/hiekkaa, mitä täällä on
ilmassa aivan järjettömästi sekä stressitöntä elämää (stressihän ne sairaudet
Suomessa aina pitää loitolla!).
Koulua on käyty
nyt vähän aikaa. Käytännössä kunnon tunteja on ollut siis kaksi viikkoa. Officen
seinälle oli ilmestynyt lappu, jossa on aikatauluja tälle lukukaudelle ja sen
mukaan ensi viikolla pitäisi olla mid-term examit. Mulla on ollut kahden enkun
ryhmän kanssa kokonaista kaksi oppituntia ja nyt mun pitäisi pitää niille
jotkut välikokeet? Öö ehkä ei. En nähnyt meidän head teacheriä tänään koulussa,
joten en voinut tiedustella asiasta. En kyllä ajatellut mitään kokeita tässä
alkaa pitää enkä aio mitään kokeita ensi viikoksi valmistella. Paljon enemmän
oppilaat hyötyvät siitä, että pidetään oppitunteja eikä mitään hyödyttömiä
välikokeita. En ole siis tainnut muistaa kertoa, että vihdoin kaksi viikkoa sitten
tehtiin uusi lukujärjestys. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että mun tunnit
työnnettiin tyhjiin kohtiin, eli oppilaille tuli lisää opetusta. Toisaalta ihan
hyvä, koska vapaaehtoisen tarkoitus ei ole viedä kenenkään palkkatyötä,
toisaalta sääli oppilaita, koska niille tuli nyt lisää opetusta. Päivät on
muutenkin pitkiä. Mutt nyt koska mun tunnit enkussa on ekstraa, en paljon mieti
mitä opetussuunnitelman pohjalta pitäisi opettaa vaan opetan niitä juttuja,
mitkä mun mielestä on tarpeellisia. Tähän mennessä ollaan enkun oppilaiden
kanssa katseltu paria kielioppijuttua, jotka mun mielestä oli repsallaan ja ensi
viikolla aletaan (oppilaiden toiveesta) kirjoittaa CV:tä. Mun mielestä
kuulostaa ainakin hyödylliseltä, ja mä olen ainakin ollut tyytyväinen!
Alkuperäinen
suunnitelma siis muuttui (totta kai), ja jotta mulla ei olisi liikaa töitä,
otettiin multa enkun tunnit pois S1 ja S2 -luokilta, ja jäljelle jäi ranska S1
ja S2 ja enkku S3 ja S4. Ranskaa on 2 kertaa viikossa molemmille ryhmille ja
enkkua on vaan kerran viikossa (koska niillä on jo 2 kertaa viikossa toisen
opettajan kanssa). Mulla on siis 6x80min opetusta viikossa. En ehkä tuohon
työmäärään kuole… Olisin itse halunnut enemmän, mutta toisaalta mulla on nyt
töitä vaan maanantaista torstaihin ja sitten kiva kolmen päivän viikonloppu. Käyn
kyllä koulussa perjantaisinkin, jos en ole kipeä tai reissussa, koska
perjantai-iltapäivisin pidetään väittelyitä, ja oppilaiden argumentteja on
todella mielenkiintoista kuunnella! Niiden maailmankuva aukeaa niin hyvin
argumenttien myötä, ja sitten tajuaa millaisessa ympäristössä sitä itse
parhaillaan asusteleekaan. Alussa olin tosiaan pettynyt, koska olisin halunnut
opettaa enemmän ja olisin halunnut opettaa enemmän enkkua, koska siitä on näille
oppilaille oikeasti hyötyä toisin kuin ranskasta, jonka opetusta kukaan ei
jatka kun mä lähden pois. Päätin kuitenkin alkupettymyksen jälkeen ottaa tästä
kaiken irti, ja sen jälkeen on ollut kivaa. Entä sitten, jos kukaan ei enää
jatka ranskan opetusta? Oppilaat on aivan mielettömän motivoituneita, ja haluaa
oikeasti oppia! Ei kielen opiskelu koskaan hukkaan mene, ja ainakin he oppivat
alkeet ja turistiranskan. Samalla lailla mä opin vain hyvin vähän lugandaa
tässä muutamassa kuukaudessa. Ja koska mulla on ekstratunnit enkussa, voin
keskittyä just siihen mitä haluan opettaa. Samoin nyt mulle jää aikaa omiin
projekteihin koulussa, joihin kuuluu tietokoneopetusta ja ”yleistietotunteja”
S6:n oppilaille. S6 suorittavat siis lokakuussa advanced level -kokeet, jotka
täytyy tehdä jos haluaa jatkaa yliopistoon, ja yhtenä osa-alueena kokeessa on
general knowledge. Tässä yleistieto-osiossa voidaan kysyä lähes mitä vaan, ja
vastauksena on argumentoiva essee suurimmaksi osaksi. Oppilaat on siis
18-19-vuotiaita, ja heitä on seitsemän, joten heidän kanssaan oikeasti voi
jutella kaikesta mahdollisesta. Hommaa pitää siis ehkä osittain etsiä itse,
mutta olen päättänyt, että hyvä tästä vielä tulee.
Koulua on ma-pe
klo 7.20-16.40, ja lauantaisin vain klo 13 asti. Oppilaiden oletetaan olevan
siellä koko päivän huolimatta siitä, onko heillä oppitunteja vai ei. Opettajienkin
kai periaatteessa oletetaan olevan siellä, mutta mulla on joinain päivinä vain
yksi oppitunti (80 min), joten en kyllä hengaile siellä tekemässä mitään
loppuja kahdeksaa tuntia. Osa opettajista tuntuu hengailevan ja katsovan
telkkaria, osa lähtee myös aiemmin pois. Opettajilla on siis telkkari, itse asiassa
officessa on niitä kaksin kappalein ja sen lisäksi keskiviikkona sinne oli
ilmestynyt myös stereot. Se on kaikille itsestään selvää, että opettajilla
pitää olla viihdykkeitä, vaikka opetusmateriaaleista on aivan järkyttävä pula. Mutta
opettajat onkin kingejä täällä. Niin ja niistä materiaaleista: ennen kun
aloitin opetuksen, yritin kovasti miettiä, että miten ihmeessä me voidaan
tunneilla lukea mitään tekstejä, koska ei ole mitään mahdollisuutta kopioida
niitä. En keksinyt vastausta, ja sitten kysyin toiselta enkun opelta, ja sain
lopulta vastauksen: ensin ekalla tunnilla se teksti pitää sanella ja oppilaat
kirjoittavat sen ylös – toisella tunnilla voidaan sitten lukea se ja käsitellä
sitä. Jep, onko ihme, jos koulussa ei saada mitään tuloksia, kun aikaa
tuhrautuu kaikkeen tällaiseen.
Olin alussa
menossa ostamaan jotain kirjoja itselleni Kampalasta, mutta ei sitten koskaan
mentykään tämän opettajan kanssa minnekään. Toisaalta ihan jees, koska rupesin
sitten miettimään, että en tarvitse oikeastaan niitä kirjoja mihinkään. Teen
itse kaiken materiaalini. Ranskassa opetan joka tapauksessa alkeita, joten en
tarvitse oppikirjaa itselleni. Enkkua mulla on niin vähän, että mieluummin
tuotan sinnekin omat materiaalini. Ja onneksi mulla on internet apuna (silloin
kun se toimii). Ammatillisesti ainakin todella hyödyllistä! Varsinkin ranskassa
pitää koko ajan ottaa kaikissa tehtävissä ja läksyissä huomioon se, että
oppilaat eivät todellakaan osaa mitään muuta kuin sen, mitä olen opettanut eikä
heillä ole pääsyä sanakirjoihin tai muuhun. Samoin kaikessa pitää ottaa
huomioon oppilaiden maailma ja heidän maailmankuva, ja miettiä mitä kannattaa
opettaa. Esimerkiksi kun puhuttiin hedelmistä ja vihanneksista, aloitettiin
mangoista ja ananaksista ja avokadoista, jotka ei ehkä olisi ne ensimmäiset
opetettavat hedelmät Suomessa… Samoin kun teetin oppilailla sukupuita
(harjoiteltiin ranskassa perhesanoja ja olla-verbiä), niin oppilaat kysyvät
multa, mikä on perijä ranskaksi. (Koska kun joku täällä kuolee, on hänellä
tietty perijä, yksi henkilö, joka perii koko omaisuuden.) Eipä olisi tullut
minulle ensimmäisenä mieleen opettaa tuota sanaa, saati sitten lisätä sitä
perhesanojen listaan.
Mun oppilaat
täällä ei ole koskaan opiskelleet vierasta kieltä, ja se on osoittautunut yllättävän
haasteelliseksi! Kun kaikilla tunneilla opiskellaan samalla lailla eli opettaja
sanelee ja oppilaat kirjoittavat ylös, niin kielen tunneilla ollaankin sitten
vaikeuksissa. Kukaan ei osaa keskustella keskenään (ovat toki myös ujoja
puhumaan vierasta kieltä), edes ryhmätyöt (englanniksi) eivät onnistu, koska eivät
ymmärrä mitä pitäisi tehdä kun ei tarvitse kirjoittaa, ja kaikki mitä lukee
taululla, kirjoitetaan ylös. ”Tätä ei tarvitse kirjoittaa ylös” on aivan
tuntematon lause. Joten samalla kun opetellaan ranskaa, opetellaan myös
keskustelemaan parin kanssa tai ryhmässä ja opetellaan yleensäkin puhumaan
(tarpeeksi kovaan) ääneen tunnilla. Samasta syystä muuten oppilailla ei ole
minkäänlaista luovuutta, koska sitä ei ole koskaan harjoiteltu. Kun pyydän
tekemään oman dialogin, vain muutama alkaa työhön, ja loput eivät ymmärrä
tehtävänantoa. Puhumisen harjoittelussa varsinkin on muuten auttanut kehuminen:
muilla tunneilla ei juuri kehuta, vaan keskitytään aina huonoihin juttuihin.
Toki jos tunnit koostuvat pelkästään sanelusta, ei kehumiselle juuri ole edes
mahdollisuutta. ”Vau, kirjoititpa nopeasti!”? Ehkä ei. Alkukankeuden jälkeen
kehumisella ja positiivisella kannustamisella ollaan kuitenkin uskallettu avata
jo suuta, ja joskus jopa tultu luokan eteenkin esittämään oma dialogi! Ja se
ilme 15-vuotiaan oppilaan kasvoilla, kun hän sanoo jotain ranskaksi ääneen ja
saa siitä kehuja? Priceless.
Sain muuten
kuulla, että kyllä mun koulussakin lyödään oppilaita (siis kepillä). Tapahtuu
joka paikassa Ugandassa, vaikka onkin kielletty lailla vähän aikaa sitten.
(Mitään muitakaan lakeja ei täällä noudateta, miksi siis tätäkään?) Olin
ajatellut, että sitä varmasti tapahtuu myös mun koulussa, mutta koska en ole
koskaan nähnyt enkä kuullut mitään, enkä edes nähnyt yhdenkään oppilaan
itkevän, ajattelin sen olevan tosi harvinaista. Sain sitten kuulla mun
S6-oppilailta, että sitä tapahtuu ihan yleisesti ja kaikilta opettajilta. Sitä
tapahtuu vain aina silloin, kun minä en ole paikalla, koska kaikki tietävät,
että mä en tykkää siitä. Ei olla edes puhuttu koulussa asiassa, olettavat vain
että koska olen valkoinen, en hyväksy. Ovat tietysti oikeassa. Nyt onkin sitten
se tuhannen taalan kysymys, että mitä tehdä. Caining on niin yleistä, että sitä
ei yksi ihminen saa lopetettua (muutkin vapaaehtoiset painiskelevat saman asian
kanssa kouluissaan), mutta täytyy nyt ainakin herätellä keskustelua. Ja fiilis
on kyllä sellainen, että jos opettajat hakkaavat oppilaita niin, että minä olen
koulussa, niin aivan varmasti menen väliin. Katsellaan, mitä tapahtuu.
Muutamia
kommelluksiakin on toki sattunut, kun minun ja oppilaiden maailmankuvat ja
käytänteet törmäävät toisiinsa…
-
Tuossa
em. sukupuuharjoituksessa oppilaiden sukupuut eivät tietenkään mahdu millekään
paperille, koska perheet ovat niin suuria. Ohjeena oli sitten tehdä yksi sivu
ja jättää loput ulkopuolelle :D
-
Yritin
opetuksen alussa tehdä oppilaista istumajärjestystä, jotta oppisin heidän
nimet. Se ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, koska kun kysyin etunimeä (eli
first name), oppilaat antavat minulle sukunimensä, koska se yleensä
kirjoitetaan täällä ensimmäisenä joka paikkaan. Tajusin sitten jossain
puolivälissä, että nyt menee pieleen ja kysyin samana iltana yhdeltä
paikalliselta kaverilta neuvoa. Sain ohjeeksi pyytää heitä sanomaan heidän
Christian name (tai religious name, koska osa on muslimeita), ja seuraavana
päivänä saatiin sitten istumajärjestykset tehtyä. Niistä ei kuitenkaan ole
juuri hyötyä, koska oppilaita on joka päivä eri määrä paikalla ja vaihtelevat
välillä paikkoja. Ja kuvitelkaa, miten vaikeaa on opetella oppilaiden nimet kun
luokassa on parhaimmillaan ollut 58 oppilasta, ja kaikilla on (samanlaiset) koulupuvut
ja kaikilla (sekä tytöillä että pojilla) on samanlaiset kampaukset, eli siili.
On niin kuuma, että hiuksia ei kannata pitää. Mä en aina edes osaa sanoa, että
onko kyse tytöstä vai pojasta saati sitten opetella nimiä! Ja mä vielä olen
hyvä nimien kanssa!
-
Yhtenä
päivänä menin luokkaan, ja aloin ensimmäiseksi pyyhkimään taulua puhtaaksi
edellisen opettajan jättämistä jutuista. Olin pyyhkinyt koko taulun puhtaaksi
yhtä pientä nurkkaa lukuun ottamatta, kun luokasta kuuluu: ”Opettaja, meidän
piti kopioida tuo vihkoon.” Ups! En mä vaan tajua, että jos tunti on loppunut
ja opettaja lähtenyt pois, että oppilailla voi vielä olla tehtävää. Mun pitäisi
selkeästi vain antaa oppilaiden pyyhkiä se taulu – se kun on oppilaiden homma
eikä opettajien.
-
Luokissa
ei ole liituja, vaan ne pitää aina ottaa officesta mukaan tunnille lähtiessä.
Ainakin kerran päivässä joudun palaamaan hakemaan niitä. Ja tällä viikolla head
teacher sattui näkemään sen, ja kysyi ihmeissään, miksi en lähetä oppilasta
hakemaan niitä. Öö koska mun mielestä oppilaat ei ole mun juoksupoikia. Kaikkien
muiden opettajien juoksupoikia ne tosin on. Hakevat opettajille myös ruokaa.
Loppukaneetiksi
kerrottakoon mun tuomista jalkapalloista. Äiti ja iskä antoivat kolme palloa
mulle mukaan, ja tällä viikolla tapasin koulussa miehen, joka oli aivan
ylitsevuotavan kiitollinen niistä palloista. Tämä mies on meidän koulun uusi
jalkapallo-/urheiluvalmentaja/-opettaja/mikänytonkaan. Tämä äijä rakensi tällä
viikolla oppilaille koripallotelineet, ja tänään ne + pallot otettiin ekaa
kertaa kunnolla käyttöön. Pojat lähtivät pelaamaan jalkapalloa ja tytöt pelasivat
koripalloa (tai oikeammin netballia, mikä on kuin käsipalloa, mutta
koripallotelineillä) ja oli aivan upeaa nähdä kaikki oppilaat ulkona pelaamassa
palloilla! Tulivat niiiiiiiiiiin tarpeeseen, kiitos! Oli iloista.
Niin paljon olisi
vielä kerrottavaa, mutta jätettäköön ensi kertaan kun tästä tuli taas näin
pitkä. All in all, life
is good here ja mä olen onnellinen. Niin kuin sanoin, päätin, että tästä tulee hyvä kesä ja sen jälkeen fiilis
on myös ollut hyvä. Asennekysymys selkeästi myös työasioissa!
Hyvä Anni! Mahtava kuulla, että olet päässy työn tekoon ja olet vaikuttajana ja editäjänä. Yhdestä ihmisestä lähtee pienemmätkin ideat ja sussa on voimaa. Kiitos näistä teksteistä, näissä pääsee matkustamaan mielenmaisemiin Ugandaan.
VastaaPoista