On
heinäkuu! Time flies when you’re having fun. Nyt on sellainen puolivälin ahdistus, että en
millään haluaisi tulla täältä pois. Jotenkin tuntee jo päässeensä elämään
sisälle ja kohta se jo loppuu. No ei nyt ihan heti kohta, mutta kyllä se lähtö
nopeasti lähenee. Ihan turhaan olin ennen reissua huolissani siitä, että 4
kuukautta on liian pitkä aika olla Afrikassa, kyllä se 6 kk olisi ollut ehdoton
minimi. Toisaalta en kyllä tiedä olisiko ollut rahaa viipyä niin pitkään!
Koulussa on taas
tapahtunut kaikennäköistä. Viime viikolla pidin tosiaan välikokeet oppilaille.
Konseptia sain officesta, mutta koska kopiokone oli taas rikki, kirjoitin
kaikki tehtävät taululle. Käytännössä siis oppilaat tekivät käännöslauseita
kaikesta siitä, mitä oltiin opiskeltu. Olin aika huolissani ennen koetta, koska
koekertaustunnilla ei todellakaan näyttänyt siltä, että kumpikaan ranskan ryhmä
olisi osannut juuri mitään. Kokeessa kaikki istuvat luokassa kuin sillit
suolassa (3 ihmistä/pulpetti), joten hiukan on vaikea valvoa etteivät oppilaat
kopioi vastauksia toisiltaan… Eipä siinä auttanut sitten muu kuin puuttua
räikeimpiin tapauksiin ja antaa loppujen olla. Koetta tarkistaessani olin
yllättynyt, että kokeet menivät niinkin hyvin – selkeästi osa on edes oppinut
jotain, ja muut ovat sitten kopioineet. Mutta ihan toivottomalta ei näyttänyt,
joten tästä on hyvä jatkaa! Palkitsin myös molempien ryhmien parhaat oppilaat
kynillä ja kumeilla ja vihkoilla. En ehkä ihan usko ulkoisen motivaation
luomiseen, mutta parempi se on kuin huonoimpien kepillä hakkaaminen. + Oppilaat
kyllä oikeasti tarvitsevat noita välineitä.
Koetta
tarkistaessa pitää ottaa huomioon asioita, joita ei Suomessa miettisi. Yksi
asia on se, että oppilaat kopioivat taululta sanoja väärin ylös. Taulu on
musta, mutta huonossa kunnossa ja siitä on tippunut palasia pois jättäen
tilalle valkoisia läikkiä. Siihen kun sitten kirjoittaa valkoisella liidulla,
niin ei ole kauhean suuri ihme, että virheitä tapahtuu. Varsinkin kun on kyse
kielestä, jota kukaan ei osaa ennestään eikä siis voi edes arvata, miten sanat
oikeasti kirjoitetaan. Samalla kun olen kerännyt oppilaiden vihkoja ja
tarkistanut läksyjä, olen käyttänyt melko paljon aikaa siihen, että korjaan
myös oppilaiden muistiinpanot. Tällaista ei kyllä ikinä Suomessa tekisi –
toisaalta mulla on välillä koulussa niin tylsää, että on hyvä jos on jotain
tekemistä. Mutta miten voi tietää koetta tarkistaessa, onko oppilas muistanut
sanan väärin vai oppinut sen väärin alun perin? Samoin papereista näkee heti,
ketkä ovat kopioineet toisiltaan, mutta mitä voit tehdä? Sitten on tietysti
otettava huomioon se, että kukaan ei ole aiemmin opiskellut (systemaattisesti)
vierasta kieltä, joten tekniikkakaan ei ole vielä hallussa. Kokeet kuitenkin
oli ja yllättävän hyvin ne meni ja tästä jatketaan.
Viime viikolla
kirjoiteltiin tosiaan CV:tä S3- ja S4-luokkien kanssa ja eipä sekään nyt ihan
putkeen mennyt. Käytettiin yksi kokonainen tunti siihen, että käytiin läpi mikä
on CV, mitä siihen kirjoitetaan ja miten. Puolet oppilaista palautti mulle
työhakemuksen ja loppujen CV oli oikeastaan elämänkerta. Papereissa luki
asioita kuten ”I am not an orphan” ja ”I have a beautiful sister”. Ei ollut
ihan mennyt mun oppi perille, ja eipä siinä sitten muuta kuin lisää paperia
esille ja tehtiin uudet CV:t ihan kädestä pitäen. Seuraavaksi kirjoitetaan
työhakemuksia, toivottavasti ne menevät hiukan paremmin… Mutta jälleen uusia
kokemuksia ja uusia kulttuurieroja rikkaampana. Siis oikeasti, kuka Suomessa
kirjoittaisi CV:nsä itsensä parhaana puolena sen, että ei ole orpo?
Tänä aamuna tapahtui
taas kummia. Olin pitänyt ihanan maanantaiaamuisen 7.20-tuntini S1-luokalle ja
olin viereisessä S6-luokassa pitämässä yleistietotuntia (general paper), kun
yhtäkkiä S1-oppilaita alkaa juoksennella ja huutaa koulun pihalla. Ihmettelin
ääneen, että mitäköhän siellä oikein tapahtuu ja oppilaat toteavat tyynesti,
että ”principal is caining the senior ones”. Nousin ylös ja lähdin S1-luokan
ovelle katsomaan, ja rehtori oli aika yllättynyt nähdessään mut. Tulin ennen
rehtoria aamulla kouluun ja hän varmaan kuvitteli, että en ole paikalla, koska
yleensä tätä hakkaamista tapahtuu silloin, kun minä en ole siellä näkemässä.
(Mikä on muuten melko mielenkiintoista, koska en tiedä, mikä on syy tähän. Miksi
koulu ei halua näyttää minulle, valkoiselle, että he vielä tekevät sitä?
Kunnioituksesta minua kohtaan, koska minä en tykkää? Tuskin. Tietävät että se
on väärin? Ehkäpä. Eivät halua minun tietävän, jotta eivät joudu keskustella
asiasta? Todennäköisesti.) Rehtori sitten lopetti sen, mitä oli tekemässä ja
siirtyi listan kanssa lähettämään oppilaita kotiin hakemaan koulumaksuja. Kun
oli lopettanut, minä kysyin, että minkä vuoksi hän hakkaa oppilaita ja eikö hän
tiedä, että on olemassa muitakin keinoja. Oppilaat olivat kerääntyneet luokan
ikkunoille katsomaan principal vs. muzungu -ottelua. Olin kyllä tosi
rauhallinen ja keskusteleva, koska täytyy olla varovainen, ettei rehtoria
nolata oppilaiden edessä. Kuulemma oppilaat olivat käyttäytyneet huonosti aamulla
ja tämä oli kurituksen syy.
Tämä caining
issue on kyllä ehdottomasti kaikista vaikeinta tässä koko Afrikan komennuksessa.
Tiedostan, että yksi ihminen ei voi muuttaa kaikkea (mitään), enkä todellakaan
kuvittele, että voisin lopettaa tuota edes meidän koulussa. Mutta turhauttaa
se, että puolustuksena on aina tekosyitä afrikkalaisesta mentaliteetista ja
siitä, kuinka oppilaat eivät muuten opi/usko. Oletteko edes kokeilleet mitään
muita metodeja? Pistää samalla miettimään meidän rangaistuskeinoja Suomessa,
onko jälki-istunto oikeasti toimiva ratkaisu? Toimiiko se täällä? Tuskin. Mitä
me voidaan täällä sitten tehdä? Aion nyt valmistella pienen infopaketin
rehtorille ja kaikille oppilaille muista mahdollisista rangaistuskeinoista ja
puhua etenkin siitä, että rangaistus pitäisi mitoittaa teon vakavuuden mukaan.
Jos oppilas ei aamulla suostu opettajan kehotuksesta keräämään roskia,
tarvitseeko siitä antaa kepistä? Mikään tuskin tulee muuttumaan, mutta jos edes
vähän saisi opettajat ajattelemaan, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Melko
turhauttavaa ja todella, todella vaikea asia niellä. Jos on hyviä ideoita,
laittakaapa tulemaan!
Mutta koulussa on
tapahtunut hyviäkin juttuja, etenkin jalkapallorintamalla! Lauantaina oli
ensimmäinen turnaus, mihin meidän joukkue osallistui ja tulivat toiseksi.
Kaikki on tosi innoissaan, koska tätä ennen kukaan ei ollut kuullut meidän
koulusta mitään, ja ovatkin tosi hyviä. Kaikki vaan sen takia, että kuljetin ne
3 jalkapalloa mukanani. Valmentaja on ihan ekstaasissa ja kiittelee jatkuvasti,
kiitokset Suomeen eteenpäin!
Koulusta voin
muuten vielä kertoa vähän siitä, että mitä se lysti oikeasti sitten maksaa.
Koulu on siis yksityinen, kuten olen varmaan sanonutkin. Julkiset koulut ovat
tupaten täynnä (helposti 250 oppilasta yhdessä luokassa) ja opetus olematonta.
Yksityisissä kouluissa opetuksen laatu riippuu hyvin pitkälle siitä, kuinka
paljon koululla on rahaa. Mun koulu ei tosiaankaan ole sieltä parhaasta päästä,
mutta toisaalta eipä se ole kovin montaa vuotta vanhakaan. Parhaillaan koululle
rakennetaan lisää luokkia, ja ehkä se tästä vielä kasvaa ja paranee. Mun
koulussa opetus maksaa 150 000 UGX (43 EUR)/lukukausi. Lukukausia on kolme
vuodessa. Tähän sisältyy ruoka koulusta. Jos oppilaat asuvat koulussa
(boarding, aika yleistä jos koti on jossain in the villages), lukukausimaksu on
300 000 UGX (86 EUR)/lukukausi. Täytyy muistaa, että opettajat mun koulussa
saavat palkkaa tuon 150 000/kk, monet eivät sitäkään. Koulupuku maksaa 35 000
UGX (10 EUR), koko puku, mihin kuuluu myös neule maksaa 50 000 UGX (14 EUR).
Tähän ei kuitenkaan sisälly vielä (mustat) siistit kengät, jotka on hankittava.
Tämän lisäksi jokaisen lukukauden alussa jokaisen oppilaan on tuotava kouluun 3
rullaa vessapaperia, 2 luutaa ja yksi paketti kopiopaperia. Sen lisäksi
oppilaiden kuuluu kustantaa itse omat vihkot ja kynät ja laskimet ja muut
koulutarvikkeet, ja joskus joutuu ostamaan myös tekstikirjoja. Jos oppilaat
asuvat koulussa, täytyy lisäksi hankkia myös oma patja, lakanat, peitot ja
tyynyt sekä vesikanisteri. Jos asuu koulussa, täytyy ostaa myös ”casual wear”
eli vaatteita, joita käytetään koulupäivän ulkopuolella. Ei mitään halpaa
lystiä siis! Monet oppilaat tuovat rahaa vähän kerrallaan, ja monien täytyy
yrittää tehdä jotain työtä koulun jälkeen, koska vanhemmilla ei ole rahaa. Aina
silloin tällöin (loppuneeko koululta rahat?) oppilaita siis lähetetään takaisin
kotiin hakemaan lisää rahaa. Kun oppilaille antaa läksyä, täytyy aina ottaa
myös huomioon se, että antaa tarpeeksi aikaa, koska illat kuluvat usein töissä
tai muuten vanhempia auttaen. Osa oppilaista myös kävelee kouluun 2-3 h/suunta.
Koulun edessä oli
muuten viime viikolla ilmaista HIV-testausta! Kävin juttelemassa tyypeille ja
sain itsekin testauksen ilmaiseksi. Oppilaat kävivät välitunnilla siellä
testauttamassa itsensä. Jos tartunta löytyy niin lääkkeet saa myös ilmaiseksi
heti mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti